În privinţa reformelor în educaţie şi adaptarea examenului de Bacalaureat la cerinţele moderne, dialogul societăţii cu sistemul de educaţie trebuie să se concentreze pe valorificarea şi certificarea competenţelor dobândite de elevi pe parcursul educaţiei lor obligatorii. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, subliniază importanţa adherenţei la o paradigmă pedagogică care să pună accent pe dezvoltarea şi evaluarea competenţelor reale, relevante atât pentru integrarea în piaţa muncii, cât şi pentru formarea unui cetăţean adaptat nevoilor contemporane.
Schimbările propuse în structura examenului de Bacalaureat, cu un focus crescut pe probele de competenţe şi limbile străine, vizează o aliniere mai bună a acestuia la profilul individual al fiecărui elev. Astfel, se încearcă creșterea relevanței examenului pentru viitorul academic și profesional al absolvenților. Cu toate acestea, dezbaterile nu ar trebui să se limiteze la existența în sine a examenului de Bacalaureat, ci mai degrabă la modul în care acesta poate fi îmbunătățit pentru a răspunde nevoilor reale ale studenților și ale societății în ansamblu.
Ministrul semnalează, de asemenea, necesitatea continuării evoluției probele de examene naționale spre un format care să accentueze competențele aplicabile în contexte reale, asigurând astfel o corespondenţă mai fidelă între rezultatele academice și competențele reale dobândite de elevi. Această abordare presupune, într-o măsură semnificativă, o adaptare a metodelor didactice și a conținuturilor curriculare astfel încât evaluările să reflecte adevaratele capacități ale elevilor de a aplica cunoștințele în contexte variate.
Trecerea către o pedagogie orientată spre competențe implică provocări substanțiale, dar necesare, atât pentru sistemul de învățământ cât și pentru metodele de evaluare a progresului academic al elevilor. Dezbaterile privind reforma examenului de Bacalaureat și, în general, a evaluării învățământului ar trebui să fie ghidate de principiul central că educația trebuie să servească dezvoltării individuale a elevului, preparându-i pe tineri nu doar pentru succesul academic, dar și pentru participarea activă și constructivă în societate.
Sursa: Realitatea.net