Daniel David: Profesorii, sufocați de birocrație
Noul ministru al Educației, Daniel David, a adus în discuție o problemă majoră care afectează sistemul educațional: volumul copleșitor de sarcini administrative impuse profesorilor. Acesta a subliniat că profesorii ar trebui să fie eliberați de aceste poveri birocratice pentru a se putea concentra pe educația elevilor și studenților.
„Profesorii ar trebui să aibă cele mai puține activități administrative ca să se poată ocupa de copii”, a declarat ministrul, atrăgând atenția asupra faptului că legislația recentă, inclusiv Legea Învățământului Preuniversitar și Legea Învățământului Superior, a încărcat cadrele didactice cu sarcini care le distrag de la misiunea lor principală.
Debirocratizarea, o prioritate urgentă
Daniel David a evidențiat necesitatea unei analize atente a structurii birocratice din educație. „Aș vrea să văd mai multe cărți și reviste pe rafturile profesorilor, nu bibliorafturi”, a afirmat acesta, indicând că schimbările trebuie implementate într-un termen rezonabil, fără promisiuni nerealiste.
Ministrul a propus un plan în două etape pentru reducerea birocrației. Pe termen scurt, până la alegerile prezidențiale, vor fi clarificate ajustările necesare. Ulterior, se vor implementa măsuri concrete pentru a reduce semnificativ sarcinile administrative ale profesorilor.
Învățământul superior, o altă victimă a birocrației
Problemele nu se opresc la nivelul preuniversitar. În învățământul superior, profesorii sunt nevoiți să aloce mai mult timp raportărilor și evaluărilor decât activităților de predare sau cercetare. Ministrul a recunoscut că și acest sector necesită o debirocratizare urgentă pentru a permite cadrelor universitare să se concentreze pe educația studenților.
„Vom analiza atent situația și vom lua măsurile necesare într-un termen rezonabil”, a promis Daniel David, subliniind că scopul său este de a readuce educația în centrul activităților profesorilor, atât în școli, cât și în universități.
Un sistem educațional sufocat de reglementări
Ministrul a atras atenția asupra faptului că dorința de a reglementa excesiv a dus la o povară birocratică nejustificată pentru profesori. Aceste măsuri, deși bine intenționate, au avut efecte negative asupra calității actului educațional.
Daniel David a subliniat că schimbările necesare nu pot fi realizate peste noapte, dar a promis că va face tot posibilul pentru a crea un mediu în care profesorii să se poată dedica în totalitate elevilor și studenților.