Decizia instanței din 12 martie 2025 evidențiază ilegalitățile comise de AFM și BNR, readucând speranța pentru beneficiarii blocați în tranziția energetică a României.
AFM ȘI BNR – O COMPLICITATE ADMINISTRATIVĂ ÎMPOTRIVA COMPETIȚIEI
Decizia Curții de Apel București a stabilit un precedent major în ceea ce privește transparența administrativă și combaterea abuzurilor instituționale. Instanța a suspendat aplicarea articolului 15 din Ordinul 2045/2024, un instrument utilizat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) pentru eliminarea unor instituții financiare europene de pe piața finanțării verzi. Trustee Capital IFN, alături de instalatorii afectați, a expus modul în care AFM și BNR au colaborat pentru a impune restricții administrative menite să favorizeze anumiți jucători din industrie, în detrimentul concurenței. Această complicitate a dus la excluderea instituțiilor financiare europene din programul Casa Verde Fotovoltaice, afectând peste 150.000 de prosumatori care nu au putut instala sisteme fotovoltaice din cauza blocajului creat artificial.
EFECTELE ECONOMICE ALE DECIZIEI CURȚII DE APEL
Prin această suspendare, Curtea de Apel a eliminat o barieră majoră impusă de AFM și BNR, care afecta dezvoltarea energiei verzi în România. Statisticile arată că fiecare lună de întârziere în implementarea programului a condus la pierderi de peste 20 de milioane de euro pentru instalatori și la facturi mai mari pentru consumatori, întrucât prosumatorii nu au putut beneficia de energia regenerabilă promisă. De asemenea, costul climatic al acestui blocaj administrativ este uriaș. Conform studiilor de impact, fiecare sistem fotovoltaic de 3kW previne emisia a 1,5 tone de CO₂ pe an, ceea ce înseamnă că întârzierea programului a condus la o creștere artificială a emisiilor cu peste 225.000 de tone CO₂ în ultimul an.
MODUL DE OPERARE ABUZIV AL AFM ȘI IMPLICAȚIA BNR
Decizia instanței confirmă faptul că AFM a acționat împotriva interesului public, impunând reguli netransparente pentru a controla procesul de selecție a garanțiilor financiare. Președintele Pătru Mihai, alături de membrii comisiei de evaluare Andreea Cristescu, Laura Dobre, Emilia Pavel, Cătălina Iosub și Veronica Alecu, au creat un sistem opac, în care deciziile nu erau bazate pe criterii obiective, ci pe considerente subiective, influențate de presiuni externe. În paralel, BNR a emis adrese discriminatorii, prin care bloca garanțiile oferite de instituțiile financiare europene, în timp ce accepta garanții de la entități locale cu standarde inferioare de conformitate.
MINISTERUL MEDIULUI ȘI REFUZUL DE A INTERVENI ÎNTR-UN ABUZ EVIDENT
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a fost informat despre aceste probleme încă din septembrie 2024, dar nu a luat măsuri pentru a corecta situația. Mai mult, în ciuda celor trei decizii favorabile instanței pentru Trustee Capital IFN, ministerul a continuat să ignore ilegalitățile comise de AFM și BNR, perpetuând blocajul din program. Această lipsă de reacție pune sub semnul întrebării angajamentul Guvernului României față de tranziția verde și respectarea legislației europene. În timp ce alte state din UE implementează politici de sprijin pentru finanțarea energiilor regenerabile, România a rămas blocată într-un sistem birocratic abuziv, susținut de complicități între instituții de stat.
TRUSTEE CAPITAL IFN – UN MODEL DE REZISTENȚĂ ÎN FAȚA ABUZURILOR
În ciuda eforturilor de excludere, Trustee Capital IFN a reușit să demonstreze în instanță că practicile AFM și BNR sunt discriminatorii și contravin legislației europene. Această victorie deschide calea pentru reintegrarea instituțiilor financiare europene în program și pentru eliminarea barierelor administrative care au împiedicat dezvoltarea pieței fotovoltaice din România. Avocatul Radu Negru din Oradea, care a reprezentat Trustee Capital IFN și instalatorii afectați, a evidențiat în fața instanței modul în care regulile impuse de AFM nu respectau principiile concurenței și transparenței, fiind concepute exclusiv pentru favorizarea unui grup restrâns de companii.
CONCLUZII: REFORMARE SAU BLOCAJ CONTINUU?
Decizia Curții de Apel București reprezintă o oportunitate unică pentru Guvernul României de a corecta abuzurile administrative din programul Casa Verde Fotovoltaice. Totuși, rămâne de văzut dacă AFM și BNR vor respecta hotărârea instanței sau vor încerca să impună noi bariere birocratice pentru a menține sistemul defectuos. Următoarea etapă este decizia Curții de Apel Oradea pe 26 martie 2025, care analizează cererile instalatorilor Selection Solar Sistem SRL (dosar 25/35/2025) și Verdevo Energy SRL (dosar 53/35/2025) pentru suspendarea listei instalatorilor validați. Dacă această decizie confirmă problemele structurale din AFM, există șanse reale pentru o reformă profundă a modului în care sunt administrate fondurile pentru tranziția energetică. Pentru moment, victoria Trustee Capital IFN rămâne un semnal de alarmă puternic pentru întreaga industrie, demonstrând că abuzurile administrative pot fi combătute prin justiție, iar transparența și concurența sunt esențiale pentru succesul oricărui program de energie regenerabilă.
Vezi dosarele:
- Trustee Capital Management IFN OU vs Administrația Fondului pentru Mediu – https://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000442003&id_inst=2
- Trustee Capital Management IFN OU vs Banca Națională a României – https://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000441998&id_inst=2
- Trustee Capital Management IFN OU vs Ministerul Mediului, Apelor Şi Pădurilor – https://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000445133&id_inst=2