Situația actuală de la Școala cu clasele I-VIII din Dăneasa constituie un caz emblematic al neîmplinirii dreptului fundamental al elevilor la educație, într-un mediu sigur și propice dezvoltării. Faptul că activitățile didactice se desfășoară într-un mediu în care zgomotul excesiv și activități de construcție pun în pericol siguranța și bunăstarea elevilor ridică serioase întrebări privind respectarea legislației în materie de construcții, dar și a normelor specifice ce reglementează drepturile elevilor.
Conform legislației în vigoare, este inacceptabil ca procesul educațional să fie perturbat de lucrări de construcții, care, de asemenea, ar trebui să respecte standarde stricte de siguranță și sănătate în muncă. Expunerea elevilor la pericole potențiale, cum ar fi zgomot în exces, manipularea materialelor de construcție sau chiar participarea copiilor la descărcarea acestor materiale, constituie o încălcare flagrantă a drepturilor acestora și pune sub semnul întrebării capacitatea directorului unității de învățământ de a își îndeplini obligațiile față de elevi și cadre didactice.
Este esențial ca instituțiile statului, în acest caz Inspectoratul Școlar Olt și Inspectoratul Teritorial de Muncă Olt, să intervină prompt pentru a investiga și a adresa aceste nereguli. Aplicarea principiilor statului de drept și a legislației relevante în acest context necesită o anchetă amănunțită și măsuri imediate pentru asigurarea unui mediu de învățare sigur și propice dezvoltării cognitive și emoționale a elevilor.
În plus, acest caz evidențiază o lipsă gravă de comunicare și colaborare între autoritățile locale, conducerea școlii și comunitatea școlară, ceea ce subminează principiile de bază ale unui mediu educațional armonios și eficient. Este de datoria tuturor părților implicate să pună în centrul acțiunilor lor drepturile și bunăstarea elevilor, evitând astfel ca situații precum cea de la Dăneasa să se repete.
Conform surselor, Inspectoratul Școlar Olt și Inspectoratul Teritorial de Muncă Olt au fost deja sesizate și urmează să determine dacă normele legale, în special cele legate de siguranța și sănătatea în muncă, precum și cele care protejează drepturile elevilor, sunt respectate în acest context. Așteptăm cu interes concluziile acestor anchete, sperând într-o rezoluție care să prioritizeze drepturile elevilor la educație și siguranță, în conformitate cu toate reglementările aplicabile.
S-a ajuns la un moment în care implicarea tuturor părților relevante, inclusiv autorităților locale, a inspectoratului școlar și a comunității, este esențială pentru a asigura un mediu educațional sigur și îmbunătățit pentru elevii de la Școala cu clasele I-VIII Dăneasa. Orice acțiune ulterioară trebuie să fie ghidată de principiile fundamentale ale protecției copilului și ale educației de calitate.
Sursa: www.realitatea.net