Cod Rutier 2025: Șoferii prea lenți, în vizorul legii
Într-o țară unde viteza excesivă este adesea subiect de controverse, puțini șoferi știu că și circulația prea lentă poate atrage sancțiuni. Codul Rutier 2025 introduce clarificări privind limitele de viteză și sancțiunile aplicabile celor care ignoră aceste reguli.
Viteza minimă pe drumurile din România
Pe drumurile de mare viteză, cum sunt autostrăzile sau drumurile expres, legea interzice accesul vehiculelor care nu pot depăși pragul de 50 km/h. Această interdicție vizează vehiculele lente, precum tractoarele sau mopedele, și nu stabilește o viteză minimă obligatorie pentru șoferii obișnuiți.
Astfel, un șofer poate circula chiar și cu 20 km/h pe autostradă, deși limita maximă este de 130 km/h. Pe drumurile europene, naționale, județene sau locale, nu există limite minime de viteză, ci doar maxime, care variază în funcție de categoria drumului: 50 km/h în localitate, 90 km/h pe drumurile naționale, 100 km/h pe drumurile europene, 120 km/h pe drumurile expres și 130 km/h pe autostrăzi.
Ce spune legea despre șoferii prea lenți?
Deși nu există limite minime de viteză pe drumurile din România, Codul Rutier prevede sancțiuni pentru conducerea nejustificată cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie, acolo unde aceasta este stabilită. În prezent, însă, nu există drumuri în România care să impună o astfel de limită minimă.
Conform Art. 99 (1) din legea circulației, șoferii care încalcă această regulă riscă amenzi cuprinse între 405 și 607,5 lei. Totuși, aplicarea acestei sancțiuni rămâne teoretică, în lipsa unor tronsoane de drum cu limite minime impuse.
Reguli speciale pentru șoferii începători
Șoferii începători sunt obligați să respecte limite de viteză mai mici cu 20 km/h decât cele impuse pentru ceilalți conducători auto. Singura excepție este în localitate, unde aceștia pot circula cu 50 km/h, la fel ca ceilalți participanți la trafic.
Concluzii implicite
Deși legislația prevede sancțiuni pentru viteza redusă, lipsa unor limite minime clare pe drumurile din România face ca aceste prevederi să fie mai degrabă simbolice. Totuși, șoferii ar trebui să fie conștienți de faptul că o viteză prea mică, în mod nejustificat, poate crea pericole suplimentare în trafic, mai ales pe drumurile de mare viteză.